فیلتر ها


فرش ابریشم قم دیبای هزار رنگ
دوشنبه 11 تير 1403 نوشته ‌شده به دست مدیر سایت

 

من هم مثل بعضی از شما دوستان فکر می کردم که تعداد رنگ های اصلی موجوددر محیط اطرافمان محدود به چند رنگ است.

رنگ هایی در خانواده آبی، سبز،قرمز،زرد و رنگ هایی مثل بنفش ،نارنجی ،سفید و مشکی و چند رنگ دیگر ، اما وقتی وارد دنیای فرش ابریشم دستباف شدم قصه رنگ دیگری به خود گرفت.

هنگامی که از فرش ابریشم دستباف صحبت می کنیم ناگزیریم از جایگاه بسیار مهم و حساس رنگ آمیز فرش با دقت و مکث بیشتری عبور کنیم. همانطور که میدانید بسیاری از رنگ های پیرامون ما از ترکیب رنگ های اصلی ( قرمز ،زرد ،آبی ) بوجود می آیند که با یک تغییر بسیار جزئی در این ترکیب ها به رنگ های متفاوتی دست پیدا می کنیم .

و در نتیجه به تعداد بی نهایت رنگ می رسیم ،صدها رنگ سبز ، صد ها رنگ زرد و صد ها و صدها رنگ دیگر.

به دلیل تراکم بسیار بالا و ریز بافت بودن فرش ابریشم دستباف قم و هم چنین قابلیت بسیار بالای رنگ پذیری ابریشم از سوی دیگر قدرت مانور رنگ ها در فرش ابریشم قم بسیار بالاتر از دیگر فرش های دستباف می باشد.

 

 

 

 

 

اهمیت و حساسیت بسیار بالای موضوع آنجا مشخص می شود که در یک فرش ابریشم با مساحت یک متر خیلی اوقات بیش از سی رنگ در کنار هم استفاده می شود.حال اگر این رنگ ها کوچکترین ناهمگونی با رنگ های مجاور خود داشته باشند دیگر آن دلربایی و جلوه ی بی مثال فرش قم رقم نمی خورد.

یکی از مهم ترین ویژگی های طراحان و تولید کنندگان فرش ابریشم قم استفاده صحیح از رنگ ها در فرش می باشد که این کار با هنرمندی تمام صورت می پذیرد. که حاصل این تلاش، دلربایی این دیبای هزار رنگ در برابر چشمان شما عزیزان می باشد.

هر تولید کننده فرش ابریشم قم ،رنگ هایی را انتخاب می کند که متناسب با سبک طرح تولیدات خود باشد ، به همین دلیل هر تولیدی فرش ابریشم رنگ های مخصوص خود را دارد.

به ندرت میتوان یک رنگ یکسان را میان دو تولیدی پیدا کرد . حساسیت در هنگام تهیه رنگ ها برای تولید یک فرش ابریشم بسیار بالاست ، از این جهت که اگر مقدار مناسب از یک رنگ در یک نقشه فرش به درستی مشخص نشود و یکی از رنگ ها به کسری بخورد تهیه آن رنگ با همان دقت و ظرافت کاری بسیار دشوار می باشد.

جزئیات و نکات بیشماری درباره موضوع رنگ و رنگ آمیزی در فرش ابریشم قم وجود دارد که ما مختصری موجز را خدمت شما سروران گرامی ارائه دادیم.

به امید بازگشت این بزرگان و هنرمندان به جایگاه برازنده و به امید اینکه روزی این هنرمندان گرانقدر به جایگاه حقیقی خود در جامعه ی ایرانی و جهانی برسند.

دیدگاه کاربران
comment 0 نظر



X
جهت برقراری ارتباط با کارشناسان فروش لطفا پیام خود را در کادر زیر وارد نمایید و روی دکمه ارسال کلیک فرمایید.

و یا در صورت تمایل می توانید با کلیک روی دکمه زیر در پیام رسان واتس اپ پیام خود را برای ما ارسال فرمایید WhatsApp
پیام شما ذخیره شد.
کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت